Het businessplan: is uw idee een haalbare kaart?

Elke potentieel bloeiende onderneming vertrekt van een ondernemingsplan of businessplan. Het helpt u niet alleen om te bepalen waar u naartoe wilt, maar ook om concreet te maken hoe u dat zal doen.

 

De basics: de vier P’s van marketing

Het uittekenen van een businessplan begint bij de befaamde vier P’s. Ze vormen de pijlers van uw toekomstige onderneming.

  • Product: wat gaat u verkopen of aanbieden? Hoe onderscheidt u zich van gelijkaardige producten of diensten? Bepaal met name wat uw ‘unique selling proposition’ (USP) is.
  • Prijs: bestudeer de concurrentie en breng voor uzelf de kosten in kaart. Wat is nodig om de kosten en de omzet in balans te houden? Hoe genereert u winst?
  • Promotie: naar wie richt u zich? Vertrek steeds van doelgroepen of organisaties waarmee u erg vertrouwd bent. Dat helpt u mogelijk ook om de eerste mond-tot-mondreclame tot stand te brengen.
  • Plaats: waar brengt u uw product of dienst op de markt? Online of op een fysieke plek? Een vaste dan wel een wisselende plek?

Win advies in van specialisten of ervaringsdeskundigen

Door te rade te gaan bij ervaringsdeskundigen of financieel adviseurs behoedt u zich voor beginnersfouten. Foutieve inschattingen of veelvoorkomende misvattingen kunnen zij dankzij een rijke ervaring moeiteloos weerleggen. Als ondernemer helpt het u wellicht om sneller vaart te maken op zakelijk vlak.

Teken de meest noodlottige toekomstscenario’s uit

Geen enkele ondernemer heeft alles onder controle. U heeft er dan ook bitter weinig baat bij te geloven dat dat bij u van meet af wel het geval zou zijn. Verplicht uzelf daarom om de meest noodlottige scenario’s op te lijsten. Bepaal vervolgens hoe u in elk van deze situaties zou reageren. Dat helpt immers om grondig voorbereid te zijn wanneer zich daadwerkelijk een noodlottig scenario voordoet. U wint op die manier erg kostbare tijd.

Laat u bijstaan door uw accountant

Uw accountant heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van ondernemers – van beginners tot doorwinterde zakenlui. Hij werpt een frisse blik op het financiële plaatje dat u uittekent. Hij kan een schatting maken van de waarde van uw idee. Het is dan ook zinvol om vooraf met hem samen te zitten.