Een evenement bezoeken met uw klant: is dat fiscaal aftrekbaar?

U verwent uw beste klanten graag met een voetbalmatch van de Rode Duivels of tickets voor een leuk concert? Prima, maar is dat ook fiscaal voordelig?

Om de aftrekbaarheid van dergelijke kosten te bepalen, maakt de overheid een onderscheid tussen publiciteitskosten en receptiekosten.

 

Publiciteitskosten: 100% aftrekbaar

Tot die eerste groep behoren kosten die een onderneming maakt om een klant op de hoogte te brengen van nieuwe producten of diensten. Organiseert u bijvoorbeeld een event naar aanleiding van de lancering van een nieuw product, dan vallen de kosten in deze categorie. Ze zijn volledig aftrekbaar en de btw is volledig te recupereren.

 

Receptiekosten: 50% aftrekbaar

Receptiekosten maakt u wanneer u klanten, leveranciers of aandeelhouders ontvangt, binnen of buiten het bedrijf. Film- of concerttickets vallen bijvoorbeeld in deze categorie. Ze zijn slechts voor de helft aftrekbaar en de btw kunt u niet recupereren.

Nodigt u een groep klanten uit in uw bedrijf om op groot scherm naar een wedstrijd van de Rode Duivels te kijken? Dan zijn dit publiciteitskosten. U kunt de wedstrijd namelijk aangrijpen om reclame te maken voor uw bedrijf. Let op, de kosten van de drank en de hapjes die u tijdens het evenement aanbiedt, worden meestal als receptiekosten aanzien.

 

Wat met een restaurantbezoek?

Gaat u met uw klanten vaak dineren? Deze kosten vallen onder de noemer ‘restaurantkosten’ en zijn 69 procent aftrekbaar.

 

Wat bij een controle?

Krijgt u een controleur over de vloer, dan moet u kunnen aantonen dat de gemaakte publiciteits- en/of receptiekosten ook als dusdanig werden aangewend. Een nieuwjaarsreceptie is bijvoorbeeld geen publiciteitskost omdat u geen reclame maakt voor het bedrijf. U zorgt enkel voor een leuke sfeer.

Met andere woorden: zorg dat u bij publiciteitskosten steeds kunt aantonen welke goederen en/of diensten u in de kijker wilde zetten. Dat kan u doen aan de hand van folders, affiches en uitnodigingen.