Hoe uw jaarrekening opmaken?

Elke starter of zelfstandige die ervoor gekozen heeft om via een vennootschap onderneming te voeren, is verplicht om elk jaar een jaarrekening op te maken en te publiceren. Wat dat precies inhoudt, leest u hier.

Waaruit bestaat een jaarrekening?

Zowel de interne jaarrekening als de jaarrekening die gepubliceerd wordt, bestaat uit drie delen: de balans, de resultatenrekening en de toelichtingen bij beide documenten.

In tegenstelling tot sommige buurlanden wordt een jaarrekening in België opgesteld volgens een vaststaand schema. Zowel inhoud als opmaak zijn onderworpen aan vereisten waarvan niet mag worden afgeweken.

Hoe stel ik een balans op?

De balans is een cruciaal onderdeel van de jaarrekening. Het biedt een overzicht van de bezittingen (activa) en schulden (passiva) van een onderneming. Weet dat de balans een momentopname is, namelijk een ‘foto’ van de financiële staat van een onderneming aan het einde van het boekjaar.

Zowel de activa als de passiva moeten gewaardeerd worden volgens bepaalde regels. Het gaat om regels die in overeenstemming zijn met de boekhoudwetgeving.

Hoe stel ik een resultatenrekening op?

De resultatenrekening – ook wel winst- en verliesrekening – is een oplijsting van alle opbrengsten en kosten die werden gemaakt tijdens het voorbije boekjaar. Het resultaat daarvan is winst of verlies en kan worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Ook kan het worden opgenomen in het eigen vermogen.

Voor wie is de jaarrekening bedoeld?

De jaarrekening geldt als uitgangspunt voor de aangifte van vennootschapsbelasting. Daarnaast is het een document dat inzicht en informatie verschaft. Het gaat om gegevens die voor diverse partijen relevant kunnen zijn, zoals aandeelhouders, schuldeisers, banken, potentiële overnemers,…

Laat u bijstaan door een expert

Omdat het opmaken van de jaarrekening onderworpen is aan talloze regels en voorschriften, is het raadzaam u te laten bijstaan door een kantoor met kennis van zaken. 

Heeft u vragen of wilt u advies? Bij Fiduciaire Ten Hove helpen wij u graag verder. Aarzel niet om contact op te nemen.

Geïnteresseerd in onze diensten?

We begeleiden u bij alle fiscale formaliteiten die een onderneming vandaag de dag moet nakomen.

Relevante berichten

Hervorming vennootschapsbelasting: wat verandert er voor u?

De federale ministers zijn einde juli tot een akkoord gekomen over de hervorming van de vennootschapsbelasting. Niet alleen wordt deze regelgeving minder complex, de tarieven gaan ook naar beneden.
Meer over Hervorming vennootschapsbelasting: wat verandert er voor u?

Alles over de tax shelter voor startende vennootschappen

Beginnende ondernemingen hebben het soms erg moeilijk om kapitaal te verzamelen. Met een belastingvermindering voor wie in hen investeert, tracht de overheid het water tussen beide partijen minder diep te maken.
Meer over Alles over de tax shelter voor startende vennootschappen

Met de fiets naar het werk: gezond én fiscaal voordelig

Als werkgever kunt u een vergoeding geven aan werknemers die met de fiets naar het werk komen. Tenzij het vastgelegd is in een CAO van uw sector, bent u evenwel niet verplicht om deze vergoeding toe te kennen. Al zijn er wel duidelijke voordelen voor werkgevers.
Meer over Met de fiets naar het werk: gezond én fiscaal voordelig