Maandelijkse btw-aangifte of op kwartaalbasis?

Wanneer u als ondernemer btw-plichtig bent, moet u periodiek een btw-aangifte indienen. Zo krijgt de administratie een inzicht in het verschil tussen de verschuldigde btw (die u aanrekende aan klanten) en de aftrekbare btw (die uw leveranciers aanrekenden aan u). Hoe vaak moet u deze aangifte indienen?

Is uw omzetcijfer hoger dan 2.500.000 euro?

Wanneer uw jaarlijkse omzet hoger is dan 2.500.000 euro bent u verplicht om maandelijks een btw-aangifte in te dienen. Als daaruit blijkt dat u nog btw verschuldigd bent aan de administratie, moet u die uiterlijk op de 20ste van de maand die daarop volgt betaald hebben.
Die btw-aangifte moet u elektronisch indienen, al kunt u in uitzonderlijke gevallen nog steeds een papieren aangifte bezorgen. Het indienen van de btw-aangifte gebeurt doorgaans door het boekhoudkantoor dat uw administratieve en fiscale verplichtingen opvolgt.

Is uw omzetcijfer lager dan 2.500.000 euro?

Als uw jaarlijkse omzet lager is dan 2.500.000 euro, dan kunt u kiezen voor een driemaandelijke btw-aangifte. U moet dan wel voorafbetalingen doen. Telkens moeten die op de 20ste van de tweede en de derde maand van het kwartaal betaald worden aan de btw-administratie. Het voorafbetaalde bedrag komt neer op een derde van de verschuldigde btw van het vorige kwartaal.
Ook de aangiften moeten telkens ingediend worden ten laatste op de 20ste van de maand die volgt op het kwartaal van de activiteiten.

Wat moet u periodiek aangeven?

In de eerste plaats geeft u alle btw aan die u ontvangen hebt van uw klanten. De btw die u zelf betaalde aan uw leveranciers trekt u van dat bedrag af. Het verschil betaalt u aan de btw-administratie. Betaalde u zelf meer btw dan u aanrekende, dan krijgt u later geld terug.
Sommige zelfstandigen kunnen opteren voor een forfaitaire btw-regeling. Vaak gaat het om beroepen die weinig of geen facturen uitreiken, zoals kappers, bakkers, slagers of horeca-uitbaters. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. De regeling is geen verplichting, dus vraag best even na bij uw accountant wat voor u de beste optie is.

Heeft u vragen of wilt u advies? Bij Fiduciaire Ten Hove helpen wij u graag verder. Aarzel niet om contact op te nemen.

Geïnteresseerd in onze diensten?

We begeleiden u bij alle fiscale formaliteiten die een onderneming vandaag de dag moet nakomen.

Relevante berichten

Hervorming vennootschapsbelasting: wat verandert er voor u?

De federale ministers zijn einde juli tot een akkoord gekomen over de hervorming van de vennootschapsbelasting. Niet alleen wordt deze regelgeving minder complex, de tarieven gaan ook naar beneden.
Meer over Hervorming vennootschapsbelasting: wat verandert er voor u?

Alles over de tax shelter voor startende vennootschappen

Beginnende ondernemingen hebben het soms erg moeilijk om kapitaal te verzamelen. Met een belastingvermindering voor wie in hen investeert, tracht de overheid het water tussen beide partijen minder diep te maken.
Meer over Alles over de tax shelter voor startende vennootschappen

Met de fiets naar het werk: gezond én fiscaal voordelig

Als werkgever kunt u een vergoeding geven aan werknemers die met de fiets naar het werk komen. Tenzij het vastgelegd is in een CAO van uw sector, bent u evenwel niet verplicht om deze vergoeding toe te kennen. Al zijn er wel duidelijke voordelen voor werkgevers.
Meer over Met de fiets naar het werk: gezond én fiscaal voordelig