Blijft een bedrijfswagen ook in 2020 fiscaal interessant?

In 2020 wordt de fiscaliteit voor bedrijfswagens grondig herzien. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuwe formule voorzien voor het berekenen van de brandstofcoëfficiënt en worden fake hybrides minder aantrekkelijk. We zetten alle veranderingen op een rijtje.

Tabel voor de CO2-uitstoot wordt vervangen door een formule

De fiscale aftrekbaarheid van een bedrijfswagen wordt berekend op basis van zijn CO2-uitstoot. Tot 31/12/2019 blijft de huidige berekening via de CO2-schalen bestaan. Daarna wordt er een gramformule gebruikt, waardoor het mogelijk is dat een wagen die vandaag 100 % fiscaal aftrekbaar is, volgend jaar slechts 60 % aftrekbaar is. Deze nieuwe berekening houdt rekening met de CO2-uitstoot van de wagen en het brandstoftype. De berekening is de volgende: 120% – (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2/km).

De brandstofcoëfficiënt verschilt naar gelang het type wagen:

  • 1 voor diesel
  • 0,95 voor benzine
  • 0,90 voor CNG

Onder- en bovengrens

De ondergrens voor de aftrekbaarheid is 50 procent. Wagens met 200 g/km CO2 of meer vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid. De bovengrens is 100 procent. Dit betekent dus dat de 120% aftrekbaarheid voor elektrische wagens wordt afgeschaft.

Plug-in hybrides worden minder interessant

Plug-in hybrides zijn wagens die deels op batterij en deels op brandstof rijden. Voor deze auto’s is er dus een brandstofcoëfficiënt van 1 of 0,95. Voorwaarde is wel dat de plug-inhybride minder dan 50 g/km CO2 uitstoot en dat er per 100 kg voertuiggewicht minstens 0,5 kWh aan batterijcapaciteit aan boord is.

Als de auto niet aan deze voorwaarden voldoet, dan moet er gekeken worden naar het CO2-cijfer van de versie van de wagen met gelijke brandstof zonder elektrokracht. Bestaat die niet, dan moet het CO2-cijfer van de “valse plug-in” met 2,5 vermenigvuldigd worden.

VAA blijft bestaan

Bedrijfswagens worden meestal ook in privéomstandigheden gebruikt. Zeker als u weet dat ook woon-werkverkeer door de fiscus wordt bekeken als privégebruik. Het belastbaar voordeel berekent u doormiddel van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot. De formule is de volgende: (cataloguswaarde x leeftijdscorrectie) x 6/7 x CO2-percentage.

Op de VAA moet u wel een vennootschapsbelasting betalen. 40% ervan als je zaak de privé brandstofkost volledig of gedeeltelijk draagt, 17% als je die kosten zelf betaalt.

Heeft u nog fiscale vragen over uw bedrijfswagen? Neem dan gerust contact met ons op.