Hoe bezorgt u uw accountant de juiste volmachten?

Voor het invullen van uw belasting- en btw-aangiftes, het tekenen van akkoorden en het indienen van bezwaren is het belangrijk uw accountant de nodige volmachten te verlenen. Op die manier vermijdt u enige discussie met de fiscus. We leggen u graag uit hoe u zorgt voor de juiste volmachten.

Hoe zorgt u voor een volmacht voor het indienen avn uw aangiftes?

Belastingaangiftes Personenbelasting gebeuren via Tax-On-Web, btw-aangiftes via Intervat en ook de Biztax-aangifte (Vennootschapsbelasting) dient u in via een online platform van de overheid.

De vertrouwde papieren volmacht bestaat nog, maar sinds een aantal jaren  beschikt een accountant te over een digitale volmacht. Op die manier kan de accountant deze online toepassingen gebruiken in uw naam. 

De website CSAM Mandatenbeheer beheert de digitale volmachten en activeert deze via elektronische ondertekening met één van uw “digitale sleutels van de overheid”:

  • De meeste gekende digitale sleutel is waarschijnlijk uw identiteitskaart + de bijhorende pincode, te gebruiken met een eID kaartlezer.
  • Een andere digitale sleutel waarmee u volmachten elektronisch ondertekent, is de mobiele verificatie-app “itsme”. Deze gebruikt u via uw smartphone of ander mobiel toestel.
  • Een “federaal token” is eveneens een digitale sleutel en bestaat uit 24 persoonlijke codes, te gebruiken in combinatie met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Bent u juist veranderd van accountant of gaat u dit binnenkort doen?

Dan geeft u deze digitale volmacht(en) aan uw nieuwe accountant. Deze zal vervolgens automatisch de oude volmacht(en) bij uw vorige accountant stopzetten.

 

Heeft u nog vragen over uw aangiftes of volmachten? Neem dan gerust contact met ons op.