Vanaf wanneer mag u kosten aftrekken en btw recupereren?

Op bijna alle producten en diensten die u koopt voor uw zaak, wordt btw aangerekend. Vaak zijn die kosten fiscaal aftrekbaar en kunt u ook de btw recupereren – en dus het betaalde bedrag terugvragen van de fiscus. Maar wat als u die kosten maakt voor een nieuwe zaak?

Welke kosten zijn aftrekbaar?

Alle bewijsbare kosten die u maakt om uw bedrijf draaiende te houden, mag u aftrekken voor de belasting. Het maakt daarbij niet uit of u een vennootschap start of een eenmanszaak. U kunt zelfstandige in hoofdberoep zijn of in bijberoep. De kosten die u wilt aftrekken, moeten wel betrekking hebben op uw beroep en uw bedrijf. Bijvoorbeeld de kosten om nieuwe klanten aan te trekken met advertenties. Of de aanschaf van een stellingkast of bepaalde beschermingskledij. Bent u als ondernemer ook btw-plichtig? Dan mag u bovendien de in rekening gebrachte btw recupereren.

Opstartkosten als onkosten

Alle bewijsbare uitgaven die u maakt voor uw beroep of bedrijf, mag u ingeven als gemaakte kosten. Daaronder vallen:

  • Bedrijfsruimte: vaak de grootste onkosten omdat u een ruimte moet huren, een deel van uw woning moet herinrichten of zelfs een nieuw pand moet kopen.
  • Materieel: computers, machines, bureau, bureaustoel, auto of bestelwagen, printpapier, notitieblokken, enzovoort.
  • Reclamekosten: advertenties, brochures, flyers, website, openingsreceptie, cadeautje aan nieuwe klanten, bedrukte sleutelhangers of pennen, enzovoort.
  • Voorraad: als u goederen gaat verkopen, dan heeft u een beginvoorraad handelsgoederen of grond- en hulpstoffen nodig.
  • Diverse kosten: elektriciteit, telefoon- en internetaansluiting, administratie, advies inhuren enzovoort

Vanaf wanneer aftrekken en recupereren?

Alle bewijsbare kosten die u maakt voor de start van uw zaak, mag u in het startjaar ingeven. Dus ook de kosten die u vóór uw officiële start hebt gemaakt. U hoeft de kosten niet pas af te trekken vanaf het moment dat uw bedrijf winst maakt; dat kan al meteen in het eerste jaar. Het is ook niet vereist dat u al inkomsten heeft in het jaar waarin u de kosten wilt aftrekken.

Misschien betaalt u bijvoorbeeld al drie maanden de huur van de bedrijfsruimte, nog voordat uw bedrijf echt is gestart. Dan kunt u die kosten aftrekken, zelfs als u in dat jaar nog geen opdrachten of klanten krijgt.

Let op! De opstartperiode heeft in principe geen limiet. Wel is het zo dat hoe langer het opstarten duurt, hoe groter de kans wordt dat de fiscus vragen gaat stellen: wilt u werkelijk een bedrijf starten? Een rechter kan uiteindelijk besluiten of (een deel van) de bedrijfskosten wel of niet aftrekbaar zijn.

Vanaf wanneer btw recupereren?

Voor de btw geldt eigenlijk hetzelfde als voor de belastingen: alle betaalde btw op opstartkosten kunt u recupereren, ook als u nog niet bent begonnen met het leveren van goederen of aanbieden van diensten. Ook hier geldt: u moet wel de intentie hebben om een echte zaak te starten. Om btw te kunnen recupereren, moet u wel een btw-nummer hebben. Uw leveranciers moeten dit nummer op hun facturen aan u vermelden.

Wilt u meer weten over het aftrekken van onkosten en het recupereren van btw? Contacteer ons voor gedegen advies.