Hoe uw jaarrekening opmaken?

Elke starter of zelfstandige die ervoor gekozen heeft om via een vennootschap onderneming te voeren, is verplicht om elk jaar een jaarrekening op te maken en te publiceren. Wat dat precies inhoudt, leest u hier.

Waaruit bestaat een jaarrekening?

Zowel de interne jaarrekening als de jaarrekening die gepubliceerd wordt, bestaat uit drie delen: de balans, de resultatenrekening en de toelichtingen bij beide documenten.

In tegenstelling tot sommige buurlanden wordt een jaarrekening in België opgesteld volgens een vaststaand schema. Zowel inhoud als opmaak zijn onderworpen aan vereisten waarvan niet mag worden afgeweken.

Hoe stel ik een balans op?

De balans is een cruciaal onderdeel van de jaarrekening. Het biedt een overzicht van de bezittingen (activa) en schulden (passiva) van een onderneming. Weet dat de balans een momentopname is, namelijk een ‘foto’ van de financiële staat van een onderneming aan het einde van het boekjaar.

Zowel de activa als de passiva moeten gewaardeerd worden volgens bepaalde regels. Het gaat om regels die in overeenstemming zijn met de boekhoudwetgeving.

Hoe stel ik een resultatenrekening op?

De resultatenrekening – ook wel winst- en verliesrekening – is een oplijsting van alle opbrengsten en kosten die werden gemaakt tijdens het voorbije boekjaar. Het resultaat daarvan is winst of verlies en kan worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Ook kan het worden opgenomen in het eigen vermogen.

Voor wie is de jaarrekening bedoeld?

De jaarrekening geldt als uitgangspunt voor de aangifte van vennootschapsbelasting. Daarnaast is het een document dat inzicht en informatie verschaft. Het gaat om gegevens die voor diverse partijen relevant kunnen zijn, zoals aandeelhouders, schuldeisers, banken, potentiële overnemers,…

Laat u bijstaan door een expert

Omdat het opmaken van de jaarrekening onderworpen is aan talloze regels en voorschriften, is het raadzaam u te laten bijstaan door een kantoor met kennis van zaken. 

Heeft u vragen of wilt u advies? Bij Fiduciaire Ten Hove helpen wij u graag verder. Aarzel niet om contact op te nemen.

Geïnteresseerd in onze diensten?

We begeleiden u bij alle fiscale formaliteiten die een onderneming vandaag de dag moet nakomen.

Relevante berichten

Versoepeling termijnen aangiftes en intracommunautaire opgaven zomervakantie

De federale overheid versoepelt de termijnen van aangiftes en opgaven voor btw-belastingplichtigen tijdens de zomervakantie. Lees er hier alles over.
Meer over Versoepeling termijnen aangiftes en intracommunautaire opgaven zomervakantie

Dan toch btw-aftrek mogelijk bij verhuur van vastgoed

De vrijstelling van btw op de verhuur van vastgoed in een professionele context wordt herzien. Vanaf 1 oktober kunnen huurder en verhuurder kiezen voor een optionele btw-heffing. Ontdek hier wat de voordelen zijn.
Meer over Dan toch btw-aftrek mogelijk bij verhuur van vastgoed

De discriminatie VAA-belasting op woning ten einde?

Het onderscheid tussen rechtspersonen en natuurlijke personen valt weg bij de berekening van het voordeel van alle aard (VAA) op woningen. Lees er hier meer over.
Meer over De discriminatie VAA-belasting op woning ten einde?