Hoe uw jaarrekening opmaken?

Elke starter of zelfstandige die ervoor gekozen heeft om via een vennootschap onderneming te voeren, is verplicht om elk jaar een jaarrekening op te maken en te publiceren. Wat dat precies inhoudt, leest u hier.

Waaruit bestaat een jaarrekening?

Zowel de interne jaarrekening als de jaarrekening die gepubliceerd wordt, bestaat uit drie delen: de balans, de resultatenrekening en de toelichtingen bij beide documenten.

In tegenstelling tot sommige buurlanden wordt een jaarrekening in België opgesteld volgens een vaststaand schema. Zowel inhoud als opmaak zijn onderworpen aan vereisten waarvan niet mag worden afgeweken.

Hoe stel ik een balans op?

De balans is een cruciaal onderdeel van de jaarrekening. Het biedt een overzicht van de bezittingen (activa) en schulden (passiva) van een onderneming. Weet dat de balans een momentopname is, namelijk een ‘foto’ van de financiële staat van een onderneming aan het einde van het boekjaar.

Zowel de activa als de passiva moeten gewaardeerd worden volgens bepaalde regels. Het gaat om regels die in overeenstemming zijn met de boekhoudwetgeving.

Hoe stel ik een resultatenrekening op?

De resultatenrekening – ook wel winst- en verliesrekening – is een oplijsting van alle opbrengsten en kosten die werden gemaakt tijdens het voorbije boekjaar. Het resultaat daarvan is winst of verlies en kan worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Ook kan het worden opgenomen in het eigen vermogen.

Voor wie is de jaarrekening bedoeld?

De jaarrekening geldt als uitgangspunt voor de aangifte van vennootschapsbelasting. Daarnaast is het een document dat inzicht en informatie verschaft. Het gaat om gegevens die voor diverse partijen relevant kunnen zijn, zoals aandeelhouders, schuldeisers, banken, potentiële overnemers,…

Laat u bijstaan door een expert

Omdat het opmaken van de jaarrekening onderworpen is aan talloze regels en voorschriften, is het raadzaam u te laten bijstaan door een kantoor met kennis van zaken. 

Heeft u vragen of wilt u advies? Bij Fiduciaire Ten Hove helpen wij u graag verder. Aarzel niet om contact op te nemen.

Geïnteresseerd in onze diensten?

We begeleiden u bij alle fiscale formaliteiten die een onderneming vandaag de dag moet nakomen.

Relevante berichten

Eenvoudig elektronisch documenten versturen en ontvangen met PEPPOL

Met robot accounting is het mogelijk om uw facturen (de echte digitale facturen en geen PDF) zonder fouten en sneller in het boekhoudkundig systeem te plaatsen. Ten Hove is aangesloten op het PEPPOL-netwerk voor het versturen en ontvangen van documenten. In dit artikel leggen we u graag uit hoe dit in zijn werk gaat.
Meer over Eenvoudig elektronisch documenten versturen en ontvangen met PEPPOL

Hoe bezorgt u uw accountant de juiste volmachten?

Voor het invullen van uw belasting- en btw-aangiftes, het tekenen van akkoorden en het indienen van bezwaren is het belangrijk uw accountant de nodige volmachten te verlenen. Op die manier vermijdt u enige discussie met de fiscus. We leggen u graag uit hoe u zorgt voor de juiste volmachten.
Meer over Hoe bezorgt u uw accountant de juiste volmachten?

Duidelijkere beschermde beroepsactiviteiten dankzij IBA

Op 28 februari 2019 keurde het federaal parlement de vernieuwde Wet betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur goed. Daarmee ontstaat een nieuw instituut: het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants (IBA).
Meer over Duidelijkere beschermde beroepsactiviteiten dankzij IBA